• Sharon van Engelen

Een beurs organiseren



Een beurs organiseren? Zorg ervoor dat de beurs door alle aanwezigen als succesvol wordt ervaren en tref als organisator een goede voorbereiding.

Een beurs organiseren?

Een goed idee. Alleen in Nederland hoppen jaarlijks al meer dan 6 miljoen mensen zo’n 500 tot 600 beurzen af. Dit komt neer op een gemiddelde van 100.000 bezoekers per event. Tijdens een beurs hebben exposanten de gelegenheid hun potentiele klanten te ontmoeten, vragen te beantwoorden en feedback te bemachtigen. Deelname aan een beurs is dan ook een waardevolle investering die iedere standhouder zeer serieus neemt. Om ervoor te zorgen dat de beurs door alle aanwezigen als succesvol wordt ervaren, dien jij als organisator een goede voorbereiding te treffen. Wil jij een beurs organiseren? Voor jou dit artikel met tips.

Registreer zowel de bezoekers als exposanten

De tickets voor jouw beurs kunnen bezoekers online kopen. Hierdoor worden de bezoekers automatisch geregistreerd. Maar, hoe zit het met de exposanten? Maak een apart registratieformulier voor exposanten aan, zodat je kunt zien waar ze vandaan komen en wat ze precies gaan doen. Maak op de website van het event bovendien twee informatiepagina’s aan: één voor de bezoekers en één voor de exposanten. Op deze manier houd je het verstrekken van relevante informatie overzichtelijk.

Verdien meer en bied meer aan De bedrijven die je hebt warm gemaakt voor de beurs komen hun dienst of product tentoonstellen. Maar, je kan ervoor kiezen bepaalde bedrijven – tegen betaling - meer zichtbaar te geven. Zo kun je ze een workshop laten geven, productpresentatie laten houden of laten spreken op een kennispodium. Op deze manier voeg je extra kennis en diversiteit aan jouw beurs toe. Dit is voor zowel de bezoeker als exposant aantrekkelijk. Van alle gemakken voorzien Zorg dat alle praktische zaken goed geregeld zijn, zodat zowel de bezoekers als exposanten de optimale beleving hebben. Verhuur pinautomaten, leg een snelle wifi-verbinding aan en zorg voor een variatie in stand groottes. Organiseer informatiebijeenkomsten voor de exposanten Op jouw evenement zullen waarschijnlijk een aantal doorgewinterde exposanten komen, maar voor degene die er minder ervaring mee hebben, is het verstandig één of meerdere informatiebijeenkomsten te organiseren. De exposanten spelen een cruciale rol in de beleving van de bezoeker. Hoe beter de exposant inspeelt op de behoeftes, hoe succesvoller het evenement zal zijn. Heb je geen locatie of budget om dit tot stand te brengen? Organiseer dan een webinar.


Laat de exposanten promoten Als organisator van het evenement ga jij er natuurlijk alles aan doen om jouw evenement onder de aandacht te brengen, maar vergeet niet dat de exposanten ook hun eigen netwerk hebben. Zij zijn net als jij gebaat bij het binnenhalen van veel bezoekers, dus druk ze gerust op het hart dat zij hun eigen netwerk dienen uit te nodigen. Om ze te motiveren, kan je ervoor kiezen de exposant met de meest verstuurde uitnodigingen te belonen. Een beloning kan een bepaalde korting zijn of een interessante extra zoals toegang tot een V.I.P. lounge voor hunzelf en hun klanten. Een beurs organiseren Zelf een beurs organiseren? Er komt e.e.a. bij kijken, maar wanneer je ruim op tijd begint en een doordachte voorbereiding hebt, zal de kans van slagen groot zijn. Heb je geen inspiratie of tijd om een beurs te organiseren, geef het dan uit handen. Bij Moodz organiseren we beurzen die tot in de puntjes verzorgd zijn. Zodat zowel de bezoekers als exposanten enthousiast huiswaarts keren. .

#Eventmarketing #Beurzen #moodzeventz