• Sharon van Engelen

Mag ik mijn bestaande klanten direct marketing sturen per e-mail, sms of app?



Je hebt het e-mailadres, telefoonnummer of de gebruikersnaam van jouw bezoeker, maar mag je deze gegevens ook gebruiken voor het versturen van marketingberichten? De privacywetgeving wordt steeds strenger en daarom is het handig op voorhand te kijken wat wel en niet geoorloofd is, zodat jij als organisator tijdens het promoten van jouw evenement geen wetten overschrijdt.

Bestaande klanten benaderen Bezoekers die al eerder een kaartje voor jouw evenement hebben gekocht, mag je online marketing berichten sturen voor vergelijkbare producten of diensten. Dit mag zowel per e-mail, sms als app. Klanten hoeven jou hiervoor geen toestemming te verlenen. Wel moet je ze de mogelijkheid bieden zich eenvoudig te kunnen afmelden voor de berichtendienst. Let er wel op dat een persoon die nog niets van jou heeft gekocht geen bestaande klant is. Heeft iemand zich dus alleen aangemeld voor de nieuwsbrief of een enquête ingevuld, dan telt dat niet. Potentiële klanten benaderen Heb je de gegevens van potentiële klanten, omdat zij bijvoorbeeld hebben meegedaan aan een win-actie, dan mag je deze personen mailen, sms-en of appen als zij hiervoor toestemming hebben verleend. Vrij om te kiezen en specifiek zijn Een potentiële klant moet vrij zijn om toestemming te geven en mag er dus ook voor kiezen te weigeren. Daarbij moet je duidelijk aangeven waarvoor je de gegevens van de desbetreffende persoon wilt gebruiken; om marketing bericht te sturen. Voordat mensen toestemming geven, dien jij ze tevens duidelijk te informeren over de verwerking van hun persoonsgegevens. In heldere taal, zodat iedereen het kan begrijpen. Vraag je toestemming voor het versturen van marketingberichten, let er dan wel op dat je de toestemming niet verstopt als onderdeel van een aanmelding. Je moet het deel dat over de online marketing gaat altijd duidelijk en apart vermelden.


Verstrekken aan derden Wil je de persoonsgegevens van jouw bezoekers delen met derden, dan ben je verplicht de desbetreffende personen hier op voorhand over te informeren. Je dient daarnaast apart toestemming te vragen voor het verstrekken van de informatie aan derde partijen. Dit geldt ook wanneer je ervoor kiest reclame van derde partijen naar jouw klanten te sturen. Toestemmen intrekken is altijd mogelijk Hebben mensen eerder toestemming gegeven, dan moet het voor hen mogelijk zijn die toestemming op ieder gewenst moment in te trekken. Dit moet op een eenvoudige manier kunnen en gratis zijn. Je kunt dus niet zeggen dat ze zich enkel per post of telefoon kunnen afmelden. Verantwoordingsplicht Je moet kunnen aantonen dat jouw bezoekers toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van marketingberichten. Naast de toestemming zelf dien je ook aan te kunnen tonen op basis van welke informatie men akkoord heeft gegeven. Marketingberichten sturen In deze blog hopen we de vraag: Mag ik mijn bestaande klanten direct marketing sturen per e-mail, sms of app, duidelijk te hebben beantwoord.Vind jij het lastig om het marketinggedeelte van jouw evenement op poten te zetten? Bij Moodz helpen we je er graag bij of nemen we het volledig uit handen, zodat jij er geen omkijken naar hebt. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? We vertellen je er graag meer over. .

#privacywetgeving #emailmarketing #nieuwsbrief #marketingberichten #moodzeventz

49 keer bekeken