• Sharon van Engelen

Effectief netwerken? Lees deze top tips!



Bedrijfsevenementen zijn zeer geschikt om te netwerken. Dit is dan ook meteen de hoofdreden waarom mensen ervoor kiezen naar een bedrijfsevenement te gaan. Men kan er professionele relaties opbouwen, ontwikkelen en onderhouden, maar hoe groter de opkomst hoe uitdagender het voor de bezoeker is op een authentieke manier contact te leggen. Als organisator van het zakelijke evenement kan jij helpen bij het leggen van connecties tussen bezoekers. Hoe? Door het inzetten van netwerkactiviteiten en ijsbrekers. IJsbrekers voor volwassenen Deel het publiek op in kleinere groepen en geef ze uitdagingen die inspelen op humor, intelligentie en gedeelde ervaringen. Zakelijke speeddate Plaats twee bezoekers tegenover elkaar en laat ze drie minuten praten, net als op een speeddate. Vraag ze om elkaar te leren kennen en als er een zakelijke klik gegevens uit te wisselen. Het grappigste wat me tijdens mijn loopbaan is overkomen is… Geef je bezoekers telkens de opdracht om hun gesprek te beginnen met een bepaalde zin. Voorbeelden van zinnen kunnen zijn: Het grappigste wat me tijdens mijn loopbaan is overkomen is… of: de beste manier om na een drukke werkweek te ontspannen is... Wedstrijdelement De meeste mensen zijn competitief en daarom is het leuk een wedstrijdelement aan jouw zakelijke evenement toe te voegen. Geef de groepen de opdracht om tien dingen te vinden die zij allen met elkaar gemeen hebben. Stel een timer in en geef aan dat gemakkelijke overeenkomsten zoals ‘We zijn allemaal Nederlanders’ niet geldig zijn. Brainstormen over doelen Brainstormen over doelen versterkt niet alleen de band tussen deelnemers, maar helpt ook bij het structureren van de rest van de dag. Brainstormsessies kunnen dienen als productieve, dynamische start van jouw evenement.


Opiniepeilingen Als het niet mogelijk is om jouw publiek in kleinere groepen op te delen, is een opiniepeiling een effectieve manier om gesprekken op gang te brengen. Laat iemand op een podium vragen stellen en vraag bezoekers de vragen te beantwoorden via hun smartphone. De resultaten verschijnen dan op een groot scherm en zullen gegarandeerd reacties uitlokken. Een APP die hiervoor gebruikt kan worden is Sli.do. Netwerkactiviteiten Naast de bovengenoemde ijsbrekers, kan je bezoekers ook door middel van netwerkactiviteiten met elkaar in contact brengen. Informele sfeer Natuurlijk wil je met jouw zakelijke evenement professioneel overkomen, maar zorg tijdens het event ook voor niet-gestructureerde momenten. Dit kan bijvoorbeeld met een lunch of tijdens een happy-hour. Verzamelwoede Zorg ervoor dat netwerken een toffe uitdaging wordt door er een wedstrijd van te maken. Vraag bezoekers om visitekaartjes te verzamelen van alle gesprekspartners die ze gedurende het evenement hebben. Aan het einde van het event krijgt de persoon met de meeste visitekaartjes een prijs voor zijn/haar inspanningen. Netwerkapps Laat bezoekers zichzelf op voorhand aanmelden op een APP, zodat ze kunnen zien wie er op het event aanwezig zullen zijn. Op deze manier kunnen ze bekijken met wie zij sowieso contact willen maken, omdat diegene aansluit op hun behoeftes en branche waarin zij werkzaam zijn. Een APP die hiervoor gebruikt kan worden is Presdo Match. Eventhashtags Creëer interactie tussen bezoekers door middel van #eventhashtags. Dit kan voor, tijdens en na het evenement. Met spraakmakende hashtags kun je een hype ontwikkelen rondom jouw event, ervoor zorgen dat bezoekers enthousiast worden gemaakt én zo gesprekken eenvoudig op gang brengen.


Blijf in contact Moedig jouw bezoekers aan om na het event met elkaar in contact te blijven via jouw website, Facebook, LinkedIn en/of andere soortgelijke platformen. Komen ze elkaar weer tegen op een event, dan is het gemakkelijker het gesprek weer voort te zetten. Effectief netwerken Effectief netwerken is niet ingewikkeld, mits je weet hoe je het gesprek moet beginnen. Als organisator van een zakelijk evenement kun je een groot aandeel hebben in het laten ontstaan van vruchtbare zakelijke connecties. Besteed hier daarom van te voren tijd aan en zorg ervoor dat jouw zakelijke evenement als geslaagd de boeken ingaat. Geen tijd om een zakelijk evenement te organiseren en/of ervoor te zorgen dat bezoekers op een effectieve manier netwerken? Bij Moodz nemen we deze taak graag voor je uit handen.

#Netwerken #Netwerkapps #Eventhashtags #moodzeventz

95 keer bekeken