• Sharon van Engelen

Jouw evenement evalueren; zo ontzettend waardevol!



Organiseer jij vaker een evenement, dan wil je hoogstwaarschijnlijk dat iedere editie steeds iets beter is dan de vorige zodat je een groei doormaakt. Een evenement laten groeien kan door te leren van dingen die tijdens het evenement zijn misgegaan. Maar, wat als tijdens het evenement voor jouw gevoel alles vlekkeloos verliep? Het evalueren van het evenement en gedrag van jouw bezoekers is dan de oplossing. Populaire evaluatiemethodes 2018 Jouw evenement evalueren kan op verschillende manieren. In 2018 waren de drie populairste methodes: het bekijken van het aantal bezoekers, het vergaren van mondelinge feedback en het monitoren van verschillende social media kanalen. Uit een onderzoek van Eventbrite.nl is gebleken dat weinig organisatoren hun evenement evalueren. Slechts 26% zou zorgvuldig de gegevens van bezoekers bekijken. In de Verenigde Staten en Canada blijken deze aantallen zelfs nog lager te liggen. Schokkende informatie! Uit een goede evaluatie is zoveel te halen. Social media Het monitoren via social media is bij veel van de evenementenbureau’s die wel evalueren populair én dat is niet gek. Via de sociale kanalen is het mogelijk op een eenvoudige manier – die ook nog eens gratis is - statistieken te bekijken. Ook reageren volgers uitgebreid en zonder censuur op berichten, waardoor organisatoren kunnen inzien wat bezoekers wel óf juist niet goed vonden aan het event. Standaard evaluatie Blijkt uit de kaartverkoop dat het aantal terugkerende bezoekers hoog is, dan zit je als organisator vanzelfsprekend goed. Ook wordt er gekeken naar wat andere websites of media over het event hebben geschreven. Oprechte mondelinge feedback doet het ook goed, maar is voornamelijk relevant bij kleinere events.


Het gebrek aan informatie Veel evenementenbureau’s komen naast het bijhouden van de bezoekersaantallen en het checken van de social media kanalen niet veel verder. Zaken zoals het gedrag van de bezoeker, de interesses en eigenschappen worden nauwelijks bekeken. Een gemiste kans. Deze gegevens zeggen veel over het koopgedrag van de doelgroep. Ga bijvoorbeeld na waar jouw bezoekers voornamelijk vandaan komen, via welk ticketverkoopkanaal ze voornamelijk hun kaarten kopen, welke pagina’s ze op jouw eventwebsite bekijken en of zij naar aanleiding van een vroegboek-korting geneigd zijn eerder te bestellen. Meer informatie over het evalueren van een evenement Heb jij één of meerdere evenementen georganiseerd en zou je deze graag evalueren? Een goed plan. Met deze informatie kan jij er namelijk voor zorgen dat jouw volgende evenement een nog groter succes wordt. Geen idee hoe je dat aanpakt? Stuur ons geheel vrijblijvend een bericht en wij vertellen je er vol enthousiasme meer over.


#evaluatiemethodes #Evenementevalueren #moodzeventz

29 keer bekeken