• Sharon van Engelen

7 evenementmarketing tips


‘Met de juiste marketingstrategie spelen we jouw evenement in de kijker’

Een effectieve marketingstrategie zorgt ervoor dat je meer bezoekers naar je evenement trekt. Alleen hoe vind je, als je met een klein team of als zzp’er werkt, de tijd om zo’n plan te ontwikkelen? In dit artikel bespreken we de veelvoorkomende uitdagingen die je tegenkomt wanneer jij jouw evenementmarketing naar een hoger niveau wilt brengen en geven we een aantal bruikbare tips.

Klein budget

De meeste bedrijven hebben slechts een klein budget voor het promoten van hun evenementen én dat geldt waarschijnlijk ook voor jou. Wil jij jouw evenement op de kaart zetten, dan zal je dus slimme beslissingen moeten nemen. Iedere euro kan je per slot van rekening maar één keer uitgeven. Hierom moeten eerst alle marketingmogelijkheden worden bekeken en berekeningen worden gemaakt.

De samenwerking met sponsoren en merkpartners

Jonge bedrijven zijn regelmatig bereid hun naam te binden aan evenementen die aansluiten bij hun doelgroep. Het is daarom aan te raden op zoek te gaan naar een beginnend bedrijf dat extra naamsbekendheid kan gebruiken. Heb je deze gevonden, dan begint het onderhandelen. Want wat kan jij hen bieden en wat wil jij daarvoor in de plaats?

Merkpartners

Het samenwerken met lokale of landelijk bekende merken, zodat jullie elkaar kunnen promoten, is ook een veelvuldig toegepaste manier van marketing. Op deze manier kunnen meerdere partijen jouw evenement promoten via bijvoorbeeld social media of een online nieuwsbrief. Het is echter een tijdrovende klus om merkpartners te vinden en er een waardevolle deal mee af te sluiten, benader daarom niet zomaar iedereen.

Timemanagement

Tijd is kostbaar en soms duurt het even voordat we dat inzien. Veel ondernemers vinden het fijn taken handmatig uit te voeren, maar hoe eerder je daarmee stopt hoe beter. Plan één moment per week waarop jij al jouw social media berichten inplant en kijk verder enkel om te reageren op reacties. Hetzelfde geldt voor het ophalen van e-maillijsten en optimaliseren van advertenties. Automatisering kan veel tijd schelen, durf eraan te geloven.


Schakel hulp in

Het uitbesteden van werk kost geld, maar levert op de lange termijn veel op omdat je efficiënter te werk kunt gaan. Het kan al helpen voor een aantal uur per week een parttime evenementen coördinator in te schakelen. Deze persoon kan dagelijkse taken uit handen nemen, zodat jij je kunt concentreren op de strategische stappen die je moet zetten.

Durf het uit handen te geven

Lukt het niet een gedegen marketingstrategie op te stellen, durf dan om hulp te vragen of het volledig uit handen te geven. Ga op zoek naar een marketingexpert en plan een gesprek in. Wellicht kan deze persoon je met één of twee gesprekken al een heel eind op weg helpen.

Moodz marketing

Wil jij jouw evenement op een professionele manier onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep en weet je niet goed waar te beginnen? Bij Moodz gaan we graag met jou om tafel; met een zorgvuldig opgestelde marketingstrategie spelen we jouw evenement in de kijker.


>> ONDERZOEK: Waar worden millennials nu echt warm van als het gaat om merkbeleving tijdens een event?

#Eventmarketing #Timemanagement #Budget #Sponsoren #Merkpartners #moodzeventz

39 keer bekeken