• Sharon van Engelen

Evenement organiseren voor millennials


Een succesvol evenement organiseren, dat doe je niet zomaar. Verschillende factoren zijn van cruciaal belang. De doelgroep juist in kaart brengen is er daar één van. Behoor jij zelf tot de doelgroep, dan zal het gemakkelijker zijn jezelf in hen te verplaatsen. Maar, is dit niet het geval, dan is het verstandig je eerst uitgebreid in hen te verdiepen. Staat er een evenement op de planning en is deze gericht op millennials? Een bijzondere doelgroep met erg uiteenlopende interesses, maar daarom juist ontzettend interessant! De millennials Wie zijn de millennials nu precies? Het is de generatie die is geboren tussen 1980 en 1995. Het zijn de young professionals van dit moment. Een groep die over het algemeen veel affiniteit heeft met evenementen en bereid is daarvoor flink in de buidel te tasten. Maar, het is ook een groep die hoge standaarden heeft doordat zij is opgegroeid in een tijd waarin alles steeds grootser, indrukwekkender en sneller moet. De millennials worden ook wel Generatie Y of de selfie generatie genoemd. Communiceren met millennials Om jouw evenement onder de aandacht te brengen, dien je met de doelgroep in gesprek te gaan. Millennials communiceren voornamelijk online. Zowel zakelijk als privé. Ze vinden het prettig op een informele manier het gesprek aan te gaan en raken geïnteresseerd wanneer er voor hen iets te halen valt. Dit klinkt misschien een beetje onsympathiek, maar dat is het niet. Millennials worden dagelijks overspoelt met informatie. Hun mailbox en social media kanalan staan bomvol aanbiedingen, interessante weetjes en nieuwtjes. Om eruit te springen moet je hen dus iets bieden wat andere niet kunnen. Je moet ze verleiden. Maatschappelijk verantwoord Een mooie flyer en poster waarop jouw event wordt gepresenteerd is niet voldoende. Millennials zoeken naar evenementen die ergens voor staan. Die de wereld een stukje beter maken, een daadwerkelijke bijdrage leveren. De vegetarische slager is hier een goed voorbeeld van. Deze doelgroep volgt haar hart en daarom is het noodzakelijk te denken vanuit het emotionele, betrokken aspect. Millennials vinden het belangrijk na te denken over het behoud van de aarde. Hoe geef ik de aarde door aan volgende generaties? Kennis vergaren Deze doelgroep is dol op zelfontwikkeling. Ondernemerschap zit in hun bloed. Veel van hen werkten actief naast hun studie of hadden een webshop. Ze zien overal kansen en storten zich graag in het onbekende. Zekerheid is hierbij minder belangrijk. Probeer hier met jouw event dan ook op in te spelen. Bied hen iets dat nieuw is, dat zij kunnen ontdekken. Iets waarvan zij kunnen leren óf zich over kunnen verbazen en ze aan te denken zet.

Beeld en video Uniek beeldmateriaal en video’s zijn noodzakelijk om bij millenials op te vallen. Video’s hebben anno 2019 een groter bereik dan beeldmateriaal. Het positieve aan millennials is dat zij hun kennis en ontdekkingen graag delen met anderen. Ze delen content dan ook vaak via hun social media kanalen. Ook reageren ze er graag op, zowel positief als negatief. Het voordeel hiervan is, dat zij jouw boodschap verspreiden. Een nadeel is, dat je over ieder bericht dat je plaatst goed moet nadenken. Plaats je ondoordacht iets en wordt het verkeerd opgepakt, dan kan dit voor jouw event negatieve gevolgen hebben.

Snel, sneller, snelst Millennials houden van snel. Zorg er daarom voor dat zij zich op een eenvoudige, vliegensvlugge manier kunnen aanmelden voor jouw evenement. Een kaartje kopen of zichzelf inschrijven, moet binnen enkele handelingen te doen zijn. Hebben zij een vraag? Zorg ervoor dat ze deze via jouw website, eventapp en social media kanalen kunnen stellen. Snel antwoord geven is hierbij een absolute must. Streef ernaar binnen 24 uur te antwoorden. Hun aandacht ben je namelijk voordat je het doorhebt kwijt.

Eten en muziek Millennials zijn gek op lekker eten. Ambachtelijk en biologisch doet het bij hen erg goed. Wil je ervoor zorgen dat ze langer op jouw event blijven rondhangen, dan is het van belang dat je aan de behoefte van goed eten voldoet. Een aantal foodtrucks die vers eten bereiden, zijn daar een goed voorbeeld van. Qua muziek zijn millennials erg divers. Ze houden van top 40, dance, Nederlandstalig, hiphop en meer.


Een evenement voor millennials Waar vorige generaties eraan gewend zijn informatie te vergaren door middel van een presentatie, zijn millennials ietwat veeleisender. Ze willen geprikkeld worden. Houden van interactie. Organiseer jij een event waarbij je informatie wilt overbrengen, dan kom je niet weg met een spreker en een powerpoint presentatie. Zie de millennials als gesprekspartner en betrek hen in datgene jij wilt verkondigen. Geef ze een stem gedurende de presentatie en laat hen een belangrijk onderdeel zijn. Een evenement organiseren voor millennials is leuk! Juist omdat ze zo veeleisend zijn, word jij gedwongen out-of-the-box te denken. Een uniek concept neer te zetten.

Wil jij een evenement organiseren voor millennials, maar weet je niet waar te beginnen?Stuur ons geheel vrijblijvend een bericht. Wij denken graag met je mee.


ONDERZOEK: Waar worden millennials nu echt warm van als het gaat om merkbeleving tijdens een event?

#Millennials #Maatschappelijkverantwoord #moodzeventz #festivals #foodtrukcs

68 keer bekeken